STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W CZERWIONCE-LESZCZYNACH
Rozdział I
Postanowienia wstępne.
§ 1
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Czerwionce-Leszczynach zwana dalej Poradnią jest publiczną placówką oświatową.
§ 2
1. Główna siedziba Poradni mieści się w Czerwionce-Leszczynach 44-230 przy ul. 3-go Maja 42.
Poradnia prowadzi Zamiejscowy Punkt Konsultacyjny w Rybniku 44-200, przy ul. 3 Maja 31.
§ 3
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna jest jednostką organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Powiat Rybnicki.
§ 4
Poradnia podlega pod bezpośredni nadzór pedagogiczny Śląskiego Kuratora Oświaty.
§ 5
1. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna obejmuje swą działalnością placówki oświatowe powiatu rybnickiego usytuowane na obszarze Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny oraz Gminy Jejkowice, Gaszowice, Lyski i Świerklany.
-
W Zamiejscowym Punkcie przyjmowane są dzieci i młodzież z terenu Gmin Jejkowice, Gaszowice, Lyski, Świerklany.
§ 6
-
Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
-
W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na zamieszkanie dziecka.
-
W Zamiejscowym Punkcie w Rybniku prowadzona jest w szczególności diagnoza psychologiczno-pedagogiczna, logopedyczna z terapią logopedyczną. Pracownicy prowadzą poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne.
-
Zespół Orzekający Poradni działa wyłącznie w siedzibie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Czerwionce – Leszczynach.
§ 7
Organizacja Poradni
-
Szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez dyrektora do 30 kwietnia danego roku na podstawie Planu Pracy i Planu Finansowego Poradni. Arkusz zawiera strukturę zatrudnienia pracowników pedagogicznych i administracyjno-obsługowych.
Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
§ 8
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor. Poradnia pracuje od poniedziałku do piątku. Tygodniowy i dzienny rozkład godzin pracowników ustala dyrektor Poradni w zależności od realizowanych zadań oraz potrzeb środowiska.
§ 9
Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści:
P O R A D N I A
Psychologiczno-Pedagogiczna
44-230 Czerwionka-Leszczyny
ul. 3-go Maja 42, tel.032 4311-267
Identyfikator: 001354830
oraz
ZAMIEJSCOWY PUNKT KONSULTACYJNY
PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w Czerwionce- Leszczynach
z siedzibą w Rybniku
44-200 RYBNIK, ul. 3 Maja 31
NIP: 642-24-92-715 Reg.001354830
§ 10
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Rozdział II
Cele i zadania
§ 11
-
Cele Poradni:
-
Zapewnia i udziela dzieciom (od urodzenia) i młodzieży (do zakończenia edukacji) wielospecjalistyczną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, logopedyczną i rehabilitacyjną.
-
Pomaga uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, kształtuje umiejętności znalezienia się absolwentów na rynku pracy.
-
Wspomaga wychowawczą funkcję rodziny.
-
Wspomaga edukacyjną i wychowawczą funkcję szkoły.
-
Zadania Poradni:
a. Diagnozowanie dzieci i młodzieży.
b. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
c. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
d. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, polega w szczególności na:
-
prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
-
udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
-
udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
4. Pomoc jest udzielana w szczególności w formie:
-
indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
-
terapii rodziny,
-
grup wsparcia,
-
prowadzenia mediacji,
-
interwencji kryzysowej,
-
warsztatów,
-
porad i konsultacji,
-
wykładów i prelekcji,
-
działalności informacyjno-szkoleniowej.
5. Realizowanie przez poradnie zadań polega w szczególności na:
-
udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy:
-
w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej,
-
w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
-
w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów.
-
-
współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
-
współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego.
-
udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
-
podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
-
prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
-
udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
6. Zadania są realizowane w szczególności w formie:
-
porad i konsultacji,
-
udziału w spotkaniach dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
-
udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
-
warsztatów,
-
grup wsparcia,
-
wykładów i prelekcji,
-
prowadzenia mediacji,
-
interwencji kryzysowej,
-
działalności informacyjno-szkoleniowej,
-
organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
§ 12
-
Pracownicy Poradni realizują zadania również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole, placówce oraz w środowisku rodzinnym.
-
Pracownicy Poradni współpracują z innymi Poradniami, a także przedszkolami, szkołami, placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, oraz ich rodzicom.
-
Wykonywanie zadań przez Poradnię, oraz sposób ich realizacji uwzględnia potrzeby osób i placówek oświatowych korzystających z usług Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
-
Pracownicy Poradni zapewniają wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce.
-
Pracownicy Poradni mogą – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki – uczestniczyć w spotkaniach zespołu, który ma na celu planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dziecku i uczniowi.
-
Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi Poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
§ 13
W Poradni działa Zespół Orzekający
-
W skład zespołu wchodzą:
-
dyrektor Poradni lub osoba przez niego upoważniona, jako przewodniczący zespołu,
-
psycholog,
-
pedagog,
-
lekarz.
W zespole mogą uczestniczyć:
a) logopeda,
b) inni specjaliści, w tym spoza Poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny,
c) wnioskodawca.
-
Zespół orzeka na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów.
-
Zespół wydaje orzeczenia:
-
potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
-
potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
-
potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
-
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.
-
Zespół Orzekający wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
-
Decyzją Śląskiego Kuratora Oświaty nr DK – R4.110.7.13.2012.AD z dnia 16.04.2012 w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Czerwionce – Leszczynach działa zespół orzekający wydający orzeczenia i opinie dla dzieci niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz dzieci z autyzmem. Zespół orzekający obejmuje powiat rybnicki, tj. Miasto i Gminę Czerwionka – Leszczyny, Gminę Gaszowice, Gminę Jejkowice, Gminę Lyski, Gminę Świerklany.
-
Szczegółowe zasady działania Zespołu Orzekającego określa rozporządzenie MEN z dnia 18.09.2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
Rozdział III
Organy Poradni – zasady ich współdziałania i sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 14
Organami Poradni są:
-
Dyrektor Poradni.
-
Rada Pedagogiczna.
§ 15
-
Do zadań Dyrektora Poradni należy:
-
Kierowanie całokształtem działalności Poradni.
-
Organizacja i nadzorowanie pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w Poradni.
-
Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
-
Inspirowanie i wspomaganie członków Rady Pedagogicznej w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Poradni.
-
Gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych celem dokonania ich oceny pracy (wg zasad określonych w odrębnych przepisach).
-
Czuwanie nad majątkiem Poradni i gospodarką finansowo-materialną Poradni.
-
Bezpośredni udział w działalności podstawowej Poradni.
-
Reprezentowanie Poradni na zewnątrz.
-
Realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
-
Powoływanie Zespołów Orzekających.
-
Decydowanie w sprawach zatrudnienia i zwalniania pracowników pedagogicznych i innych pracowników placówki.
-
Przyznawanie nagród i innych wyróżnień oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom pedagogicznym i innym.
-
Dyrektor w wykonywaniu swych zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
-
Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
-
Wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów.
§ 16
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor – jako przewodniczący oraz wszyscy pracownicy pedagogiczni. Z głosem doradczym w posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć zaproszeni przez Dyrektora Poradni: dyrektorzy szkół, przedstawiciele zespołów wychowawczych, lekarze specjaliści i inne zainteresowane osoby.
§ 17
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
-
Opracowanie projektu Statutu lub jego zmian.
-
Opracowywanie i zatwierdzanie Rocznego Planu Pracy oraz programu rozwoju.
-
Podejmowanie odpowiednich uchwał i ustalanie sposobów ich realizacji (innowacje i eksperymenty pedagogiczne, statut).
-
Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje:
-
Organizację pracy placówki, w tym tygodniowy harmonogram pracy.
-
Projekt planu finansowego placówki.
-
Wnioski Dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
-
Przydziały czynności w ramach etatu i godzin dodatkowych.
§ 18
-
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 19
-
Współdziałanie „organów” realizowane jest:
-
Na konferencjach i naradach Rad Pedagogicznych.
-
Poprzez przekazywanie na bieżąco wymiany informacji w księgach zarządzeń, komunikatów.
-
Poprzez umożliwianie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz placówki.
-
Kwestie sporne między organami zespołu rozstrzyga się wpierw wewnątrz Placówki na forum komisji rozjemczej, zwanej dalej „komisją”, powoływaną każdorazowo na zaistniałą okoliczność.
-
W skład komisji wchodzą strony lub ich przedstawiciele w równych proporcjach oraz naturalny arbiter wybrany przez obie strony sporu.
-
Komisję powołuje dyrektor, zgodnie ze wskazaniami swoich przedstawicieli i neutralnego arbitra przez strony sporu, w terminie 14 dni od otrzymania wniosku o rozpatrzenie sporu.
-
Komisja wydaje orzeczenie rozstrzygające spór w terminie 14 dni od jej powołania.
-
Spór uważa się za rozstrzygnięty, jeśli obie strony zgadzają się z treścią orzeczenia komisji.
-
W przypadku braku zgody stron przy wyborze neutralnego arbitra lub uzgodnionego orzeczenia komisji, spór może być rozstrzygnięty przez organ wyższy na umotywowany wniosek Dyrektora.
§ 20
-
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w Poradni.
-
W przypadku określonym w ust. 1 Zarząd Powiatu jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Rozdział IV
Pracownicy, ich prawa i obowiązki.
§ 21
-
Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
-
Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
-
Lekarze zatrudnieni w Poradni otrzymują uposażenie wg zasad ustalonych dla lekarzy.
-
Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań oraz terenu działania, ustala – na wniosek Dyrektora – Organ prowadzący Poradnię.
-
Pracownicy pedagogiczni w ramach obowiązującego wymiaru godzin prowadzą zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą oraz zajęcia z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami w Poradni i poza nią, wynikające z zadań statutowych Poradni, wg tygodniowego harmonogramu pracy. Ze względu na specyfikę pracy harmonogram może ulegać zmianie, tzw. ruchomy czas pracy.
-
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela – Dz. U. 56/1997r. z późn. zmianami.
-
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej świadczonej przez poradnię:
-
Dyrektor Poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy Poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
-
Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
-
zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań,
-
czas trwania porozumienia,
-
zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami,
-
zobowiązanie wolontariusza do nie ujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni,
-
postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
-
-
Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu, we współpracy ze specjalistami oraz pod nadzorem Dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
§ 22
-
Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
-
Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi ustala Dyrektor w zależności od potrzeb Poradni, za zgodą organu prowadzącego.
§ 23
Do obowiązków pracowników pedagogicznych Poradni należy w szczególności:
-
Przestrzeganie postanowień Statutu i regulaminów.
-
Aktywny udział w realizacji celów i zadań Poradni.
-
Przestrzeganie zasad etyki zawodowej, zgodnie z Kodeksem Etyki Pracowników Administracji o Obsługi oraz Kodeksem Etyki Pracowników Pedagogicznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Czerwionce – Leszczynach.
-
Podnoszenie poziomu wiedzy zawodowej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
§ 24
-
Do zadań pedagoga należy:
-
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
-
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów,
-
prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
-
analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
-
określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
-
prowadzenie zajęć profilaktycznych.
-
Do zadań psychologa należy:
-
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
-
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów,
-
prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
-
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
-
Do zadań logopedy należy:
-
prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci i uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
-
diagnozowanie logopedyczne, oraz odpowiednio do jego wyników udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem,
-
prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci i uczniów, w zależności od rozpoznawanych potrzeb,
-
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
-
organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy logopedycznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
-
Do zadań doradcy zawodowego należy:
-
systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
-
gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
-
prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
-
koordynowanie działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę,
-
współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego,
-
wskazanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
- rynku pracy,
- trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych,
- instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
- alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
- programów edukacyjnych Unii Europejskiej.
-
udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
-
wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami.
-
Do zadań rehabilitanta należy:
-
całkowita odpowiedzialność za przebieg i organizację zajęć rehabilitacyjnych w Poradni z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny,
-
prowadzenie ćwiczeń usprawniających ruchowo indywidualnie i w grupach, zwłaszcza dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzoną motoryką wielką i inne, na podstawie skierowań lekarskich,
-
prowadzenie dokumentacji przypadków z opisem przebiegu ćwiczeń.
§ 25
Pracownikom pedagogicznym Poradni przysługuje prawo do:
-
Udziału we wszystkich formach statutowej działalności Poradni.
-
Rozwijania indywidualnej działalności zgodnie z posiadanymi kompetencjami i Statutem Poradni.
§ 26
-
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
-
wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania,
-
rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia,
-
dokumentację, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
-
oraz inną dokumentację związaną z zatrudnieniem, księgowością, itp.
-
Rozdział V
Majątek i fundusze.
§ 27
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi działalność finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 28
Wszelkie zmiany w Statucie mogą być przeprowadzone na wniosek organu prowadzącego i organów Poradni, zgodnie z procedurą obowiązującą przy ustalaniu Statutu.
§ 29
Znowelizowany Statut został zatwierdzony Uchwałą nr 3/2013/2014 z dnia 04.09.2013r. Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Czerwionce-Leszczynach.
Statut został opracowany na podstawie następujących artykułów prawnych:
-
Ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004r. nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami).
-
Ustawy z dnia 26.01.1982r. Karty Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006r. nr 97, poz. 674, z późn.zm.).
-
Rozporządzenie MEN z dnia 18.09.2008r. w/s orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz.U. nr 73 poz. 1072 z dnia 30.09.2008r.).
-
Rozporządzenie MEN z dnia 1.02.2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno–pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 7 maja 2013r. poz. 532)
-
Rozporządzenie MENiS z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. nr 228, poz. 1492) z późniejszymi zmianami.
-
Pozostałe akty wykonawcze wydane do Ustawy o systemie oświaty.
20 listopad 2014 | Dodanie zakładki "Statut" Redaktor: Tomasz Kajtoch |